Hummus

Een van mijn favoriete dips of broodbeleg is toch wel de hummus 🙂
Lekker smeuïg, bijna romig. Een gerechtje waarbij zo véél combinaties en variaties mogelijk zijn!
Een topper winter en zomer.

Hummus wordt gemaakt van kikkererwten, wat dus wil zeggen dat er véél proteïnen inzitten. Als vegetariër is dit dus een top “gerechtje”.
Ook kan je hummus als alternatief sausje voor mayonaise gebruiken bij een lekkere salade…

Opnieuw een héél makkelijk receptje!

 

Hummus (basis recept)

 

Ingrediënten

1 blik voorgekookte kikkererwten (of laat droge kikkererwten 24 uur wellen in koud water. Zeef en kook ze in vers water tot ze gaar zijn. Laat dan afkoelen)
water of groentebouillon
peper
zout
1 teentje knoflook
scheutje olijfolie
1 el tahin (optioneel, veel proteïnen 🙂 )

 

Werkwijze

Doe de gekookte kikkererwten in de blender met de olijfolie, peper, zout, het gepelde teentje look. Voeg ook wat water of groentebouillon toe.
Mix tot je een gladde massa krijgt. Mocht het nog te dik zijn, voeg je vocht of groentebouillon toe tot je een gladde massa bekomt.
Kruid nog bij tot de smaak voor jou goed zit.

 

Tips
  • voeg extra groentjes toe aan de hummus en mix tot een gladde massa, bvb gekookte wortel of geroosterde paprika of zoete bataat of gegrilde pompoen of…
  • Voeg sesamolie toe aan de basis hummus, mmm…
  • Maak hem iets meer vloeibaar en gebruik hem als dressing

Smakelijk 🙂

Geef een reactie